3 januari 2024

Zienhouse

Het is fijn wonen in Uitgeest. Dat komt door de inzet van honderden vrijwilligers en beroepskrachten die in ons dorp actief zijn. De PvdA Uitgeest is benieuwd wat hen drijft, waar ze trots op zijn, maar ook waar ze van wakker liggen.

Jongerenwerkers van Zienhouse

We hebben gesproken met Sem Zwart en Dimitri van den Berg, beiden werken al jarenlang voor ieder 20 uur per week als jongerenwerker in Uitgeest. Een intensieve en soms ook heftige baan.
Deze baan is hen op het lijf geschreven. Beiden kijken terug op een moeilijke en complexe jeugd, een jeugd waar kindermishandeling, blowen, een laag zelfbeeld, het maken van verkeerde keuzes en het omgaan met verkeerde vrienden jarenlang vanzelfsprekend was.

Beiden hebben zich rond hun 17e jaar bij elkaar geraapt en kozen een studie op het gebied van jeugdhulpverlening.

Kortom, beiden zijn ervaringsdeskundigen en zijn zeer goed voorbereid om de Uitgeester jeugd te begrijpen, te ondersteunen en/of door te verwijzen.

Drie dagen per week organiseren zij activiteiten in Zienhouse. Op de woensdagmiddag worden er kinderactiviteiten georganiseerd voor de leerlingen van groep 7 en 8, er worden koekjes gebakken, er wordt geschilderd en veel gepraat. Deze leeftijdsgroep komt ook één keer per maand naar de kinderdisco. Daarnaast zijn er ook drie inloopmiddagen en inloopavonden voor jongeren vanaf 14 jaar zij komen chillen, gamen, darten, of maken met elkaar een rap. Ook hier worden veel gesprekken gevoerd. Sem en Dimitri stellen vast dat de jongeren weinig vertrouwen hebben in de wereld om hen heen, het winnen van vertrouwen is heel belangrijk.

Toen zij in Uitgeest begonnen was er veel overlast van jongeren bij hangplekken, er waren vechtpartijen en het dragen van een mes was eerder regel dan uitzondering. Ze zijn trots op wat ze de afgelopen jaren, samen met de jongeren, hebben bereikt. Het is veiliger en rustiger in Uitgeest. De videotape #no shank (= geen mes) is door de Uitgeester jongeren ontwikkeld en is door ruim 80 gemeenten overgenomen. Vervolgens hebben grote ketens zoals IKEA besloten geen messen meer aan jongeren te verkopen.

Ook zijn ze trots op de positie die het jongerenwerk in Uitgeest heeft gekregen, De lijnen met burgemeester Nieuwland (portefeuille veiligheid), de wijkagenten en de scholen zijn kort, bij problemen kan er snel en adequaat gehandeld worden.

Maar ze hebben ook zorgen, gemiddeld zijn er zo’n 20 jongeren die individuele begeleiding en coaching nodig hebben om overeind en op het goede pad te blijven. In 2022 en 2023 werden vanuit het landelijk Coronafonds extra financiele middelen beschikbaar gesteld, in Uitgeest is dit geld besteed aan 16 uur individuele begeleiding en coaching.

Er vinden één op één gesprekken plaats, met behulp van kickboksen wordt agressie gereguleerd, het rappen en maken van muziek is een belangrijke uitlaatklep. Tijdens ons gesprek was het voortbestaan van de individuele coaching en begeleiding niet vanzelfsprekend, de landelijke gelden zijn immers vanaf 2024 niet meer beschikbaar.

We hebben deze zorg met de burgemeester, de verantwoordelijk wethouder René Oud en binnen de commissie SAZ besproken. We kregen veel bijval; investeren in de jeugd is investeren in de toekomst, het is beter om geld te investeren in preventie dan om (mogelijk meer) geld te moeten betalen voor het oplossen van problemen. Tijdens de raadsvergadering van 14 december jl. is door de PvdA een motie ingediend met het verzoek aan het College om geld vrij te maken om de individuele coaching voort te kunnen zetten in 2024. Of er gelden vanaf 2025 beschikbaar zijn hangt af van de uitkomst van de zogenaamde ombuigingsgesprekken die in dit voorjaar plaats gaan vinden.

Deze motie is door alle politieke partijen gesteund! Chapeau!

Rest ons om Sem en Dimitri, alle jongeren en alle andere Uitgeesters voor 2024 een goed en gelukkig nieuwjaar toe te wensen.