13 maart 2022

Het leeslokaal

Het is fijn wonen in Uitgeest. Jong en oud kunnen gebruik maken van vele voorzieningen, we hebben een zwembad, een speeltuin, een leeslokaal, een filmhuis, diverse sportverenigingen, de scouting, de SUS, de SOOS. Het is te veel om op te noemen.

Wat mogelijk minder bekend is, is dat er honderden vrijwilligers actief zijn om deze voorzieningen voor ons in de lucht te houden. De PvdA is nieuwsgierig wat deze vrijwilligers drijft, waar ze trots op zijn, maar ook waar ze van wakker liggen.

We zijn actief op zoek gegaan naar de organisaties die geheel of deels door vrijwilligers worden gerund.

Het leeslokaal

In het leeslokaal zijn 45 vrijwilligers actief, 600 inwoners hebben zich als vriend aan het leeslokaal verbonden. Ingebrachte en nieuw aangeschafte boeken worden uitgeleend, inwoners met een niet Nederlandstalige achtergrond werken middels ‘de keukentafelgesprekken’ aan hun woordenschat en uitspraak.

Het leeslokaal organiseert vier keer per jaar netwerkbijeenkomsten voor de lees coördinatoren van de basisscholen. De Kinderboekenweek wordt vanuit het leeslokaal voorbereid. Eén keer per maand wordt op zaterdagochtend theater opgevoerd voor kinderen van 6,7 jaar oud.

Bestuursleden en vrijwilligers liggen ’s nachts niet wakker. Als zich al kleine problemen voordoen, dan worden deze intern of in goed overleg met de gemeente opgelost.  Ze zijn terecht trots op alle activiteiten die ze voor onze Uitgeesters ondernemen.