13 maart 2022

Het Vrijwilligers Informatie Punt (VIP)

Het is fijn wonen in Uitgeest. Jong en oud kunnen gebruik maken van vele voorzieningen, we hebben een zwembad, een speeltuin, een leeslokaal, een filmhuis, diverse sportverenigingen, de scouting, de SUS, de SOOS. Het is te veel om op te noemen.

Wat mogelijk minder bekend is, is dat er honderden vrijwilligers actief zijn om deze voorzieningen voor ons in de lucht te houden. De PvdA is nieuwsgierig wat deze vrijwilligers drijft, waar ze trots op zijn, maar ook waar ze van wakker liggen.

We zijn actief op zoek gegaan naar de organisaties die geheel of deels door vrijwilligers worden gerund.

Het Vrijwilligers Informatie Punt (VIP)

Bij het VIP zijn 65 vrijwilligersorganisaties aangesloten, dit wordt met trots gemeld. Het VIP ondersteunt deze organisaties met raad en daad, er worden vrijwilligers geworven, er wordt scholing en ondersteuning aangeboden. Helaas heeft het VIP, na de laatste bezuinigingsronde geen budget meer om het project ‘vrijwilligers bedankt’ in Uitgeest uit te voeren.

Maar dat gaat veranderen. Door de PvdA is recent een motie ingediend met de strekking dat er weer budget moet komen om onze vrijwilligers te kunnen bedanken. Het is goed te weten dat deze motie door de voltallige raad is ondersteund en wordt uitgevoerd.