13 maart 2022

Speeltuin Kindervreugd

Het is fijn wonen in Uitgeest. Jong en oud kunnen gebruik maken van vele voorzieningen, we hebben een zwembad, een speeltuin, een leeslokaal, een filmhuis, diverse sportverenigingen, de scouting, de SUS, de SOOS. Het is te veel om op te noemen.

Wat mogelijk minder bekend is, is dat er honderden vrijwilligers actief zijn om deze voorzieningen voor ons in de lucht te houden. De PvdA is nieuwsgierig wat deze vrijwilligers drijft, waar ze trots op zijn, maar ook waar ze van wakker liggen.

We zijn actief op zoek gegaan naar de organisaties die geheel of deels door vrijwilligers worden gerund.

Speeltuin Kindervreugd

Ieder jaar is de speeltuin open vanaf 1 april tot en met de herfstvakantie. Ook in de winterperiode worden activiteiten georganiseerd. Er zijn 75 vrijwilligers actief, zij zijn druk met het houden van toezicht, het onderhouden van de speeltoestellen, de organisatie van de wandelvierdaagse en het organiseren van de Super Zaterdagen (workshops, disco’s, kindertoneel en eieren schilderen). De speeltuin kent 380 betalende leden, niet leden betalen bij binnenkomst. Bestuur en vrijwilligers zijn trots op de speeltuin die ze op eigen kracht een aantal jaar geleden hebben gerenoveerd. Ze zijn vooral trots op de nieuwe glijbaan.

Maar er zijn ook zorgen, kan de speeltuin, gezien het woningtekort, op de eigen locatie blijven bestaan?
De loketten binnen de Buch organisatie zijn voor de speeltuin onduidelijk. Bij wie moet je voor wat zijn?
Hoe krijgen wij kortere lijnen met een meedenkende gemeente?

De pvdA brengt de speeltuin in contact met de gebiedscoördinator van Uitgeest, zodat ervaren problemen waar mogelijk gezamenlijk opgelost kunnen worden.