13 maart 2022

Zwembad de Zien

Het is fijn wonen in Uitgeest. Jong en oud kunnen gebruik maken van vele voorzieningen, we hebben een zwembad, een speeltuin, een leeslokaal, een filmhuis, diverse sportverenigingen, de scouting, de SUS, de SOOS. Het is te veel om op te noemen.

Wat mogelijk minder bekend is, is dat er honderden vrijwilligers actief zijn om deze voorzieningen voor ons in de lucht te houden. De PvdA is nieuwsgierig wat deze vrijwilligers drijft, waar ze trots op zijn, maar ook waar ze van wakker liggen.

We zijn actief op zoek gegaan naar de organisaties die geheel of deels door vrijwilligers worden gerund.

Zwembad de Zien

Ons zwembad bestaat 27 maart a.s. 60 Jaar! Bij de Zien zijn ruim honderd vrijwilligers actief en dat is geen luxe. Op een drukke zomerdag wordt ons zwembad door 1700 bezoekers per dag bezocht. De vrijwilligers werkzaam als toezichthouders, huismeesters, baliemedewerkers etc. hebben een enorme verantwoordelijkheid. Helaas is er onder de geschoolde toezichthouders sprake van een licht verloop. Andere zwembaden zijn in staat de toezichthouders een hogere vergoeding te bieden. Hier liggen de bestuursleden met regelmaat wakker van.

De PvdA gaat dit thema onder de aandacht brengen.  Onze burgemeester Sebastian Nieuwland is verantwoordelijk voor de portefeuille veiligheid en PvdA is van mening dat deze zorg gedeeld moet worden en dat er gekeken moet worden wat de gemeente voor rol hierin kan gaan spelen. Verder brengen we het zwembad in contact met de gebiedscoördinator van Uitgeest, zodat nieuwe wensen snel gerealiseerd kunnen worden.