Anneke Terra – herkozen tot lijsttrekker PvdA – wil sociaal en groen Uitgeest

15 december 2021

Bouwen aan een leefbare toekomst voor iedereen!

Anneke Terra is door de leden van de PvdA Uitgeest unaniem en met veel vertrouwen herkozen tot lijsttrekker voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022. Als geboren en getogen Uitgeester kent ze Uitgeest van binnenuit en heeft ze veel contacten met bewoners en maatschappelijke organisaties. De afgelopen vier jaar heeft Anneke laten zien dat zij een raadslid is met kennis van zaken, zij is doortastend en uitstekend in staat om belangen van verschillende groeperingen te wegen en uiteindelijk te kiezen voor het Uitgeester belang.

Anneke is trots op de resultaten die de afgelopen vier jaar bereikt zijn. Zo is het gelukt om nieuwe sociale woningbouw in de plannen op te nemen. Dit betekent dat starters en inwoners met een kleine portemonnee ook in staat zijn een geschikte woning te vinden. Op onder andere de locatie van de voormalige bibliotheek worden 47 woningen, waarvan 30% sociale huur, gebouwd en gaat de bouw van woningen op het terrein van de kassen van Baars binnenkort van start, 55% van de woningen wordt als sociale koopwoning aangeboden.

Ook de leefbaarheid en het klimaat zijn goed belegd bij Anneke en bij PvdA wethouder Jelle Brouwer. Nieuwe gemeentelijke voorzieningen zoals kindcentrum Cornelis en de nieuwe sportzaal worden energieneutraal gebouwd, bij de renovatie van de Koog zijn gescheiden rioolstelsels aangebracht om het regenwater apart te houden en zo wateroverlast te voorkomen en om uitdroging van de bodem te vermijden. De actie Steenbreek, waarbij inwoners worden gestimuleerd tuinen te voorzien van meer groen, is succesvol. Om de CO2 uitstoot te verminderen, zijn en worden er extra bomen geplant. De PvdA wil het ijsbaanterrein als groene long behouden! We zijn nog in overleg met omwonenden, de ijsclub en de gebruikers van de nieuwe sportzaal over de definitieve inrichting van het terrein. Neemt niet weg dat we met de bouw van de nieuwe sportzaal snel willen starten omdat sportzaal de Meet in zeer slechte staat verkeert.

Anneke ziet nog vele mogelijkheden om Uitgeest nog mooier, leefbaarder en socialer te maken:

• Juist in tijden van klimaatverandering, extreme regenval en hitte, moet ook Uitgeest meer werk maken van duurzaamheid en vergroening. Het plaatsen van zonnepanelen en warmtepompen en het isoleren van woningen blijven wij als PvdA stimuleren. Anneke wil een fonds voor leningen voor inwoners die dit niet kunnen betalen. Ook Schiphol moet bijdragen aan het terugdringen van de CO2 en stikstof uitstoot.
  • Zij blijft zich inzetten om op de nog vrij te komen bouwlocaties betaalbare huizen te kunnen bouwen.
  • Op sociaal vlak is nog een hoop te winnen. Anneke vindt dat er voldoende aandacht, steun en hulp moet zijn voor Uitgeesters waarmee het niet zo voor de wind gaat. En er moet in Uitgeest een nieuwe voorziening komen voor inwoners die dag en nacht zorg nodig hebben. Voor ouderen die deze zorg niet nodig hebben, maar niet zelfstandig thuis kunnen wonen, wil ze dat die gebruik kunnen maken van een nieuwe woonvoorziening, bij voorkeur in het centrumgebied.

Anneke blijft investeren in de samenwerking met de gemeente Bergen, Castricum en Heiloo (BUCH). Anders dan de lokale partijen is de PvdA in alle BUCH-gemeenten en de provincie vertegenwoordigd, hierdoor vindt overleg snel en eenvoudig plaats. Dat is nuttig omdat veel onderwerpen de gemeentegrens overschrijden.