Geluidsoverlast overvliegende vliegtuigen

3 maart 2022

Het kabinet Rutte 4 vindt dat het aantal vliegbewegingen op Schiphol snel weer kan groeien naar 500.000, het aantal van voor de coronapandemie en daarna verder kan doorgroeien als de hinder daardoor niet verder toeneemt.

PvdA Uitgeest vindt dat ongewenst, we moeten deze periode benutten om eisen te stellen aan de hoeveelheid overlast die onze inwoners rondom Schiphol over zich heen krijgen.

Leidend moet zijn de gezondheid van onze inwoners en niet de bedrijfsvoering van Schiphol. Er moeten normen worden vastgesteld wat de maximaal toelaatbare overlast is aan de grond en specifiek in de nachtperiode. Uit onderzoek van de GGD en RIVM blijkt dat veel Uitgeesters last hebben van een verstoorde nachtrust.

Onze wethouder Jelle Brouwer pleit in het Schiphol overleg voortdurend voor het verminderen van de verstoring van de nachtrust. De luchtverkeersleiding heeft een programma opgezet om de hinder te verminderen. Maar dat gaat niet ver genoeg, zeker gezien de aanstaande luchtruimherziening, waardoor de overlast in Uitgeest mogelijk verder zal toenemen.

Voor de PvdA is het duidelijk: het enige dat helpt is stoppen met nachtvluchten.

Standpunt PvdA: stoppen van de groei, stoppen met nachtvluchten